אופטימליט

מהו תקן אבטחת מטענים?

אבטחת מטענים חיונית לשם הבטיחות בדרכים, אך גם לשם שמירה על שלמות הסחורה המובלת. 

כדי למזער את הסיכונים הנלווים, נקבע תקן אבטחת מטענים. תקן אבטחת מטענים מחייב יישום טכניקות טעינה ואבטחה מותאמים. סידור מטען על פי כללים מבטיח כי תימנע כל תזוזה או תנועה של המטען במהלך ההובלה. תקן אבטחת המטענים כולל את חלוקת המשקל באופן מיטבי ושימוש באמצעים כגון רצועות, שרשראות ותומכים שיאבטחו את המטען במקומו. 

כבישי הארץ עמוסים ברכבי משא בגדלים ומשקלים שונים אשר מובילים מטענים מגוונים מצפונה ועד לדרומה. רכבי משא אלה מחויבים לציית לתקן אבטחת המטענים. מטענים המובלים שלא בהתאם לתקן הנדרש, עלולים להשתחרר מן המשאית, או לגרום להתהפכותה, מאחר והפגיעה בחלוקת המשקל יכולה להביא לערעור יציבות הרכב. 

כל אלה, עלולים להוביל לתאונות דרכים קשות ואף קטלניות. 

תקן אבטחת מטענים 6395 פורסם בשנת 2014. התקן מתאר את הדרישות לחישוב הכוחות הנדרשים לרתימת החלקים הרלוונטיים במטען, ואת האמצעים המאושרים לצורך כך. כל זאת מתוך מטרה לשמור על הובלת מטען בטוחה על כלי הרכב הכבד, לטובת משתמשי הדרך כמו גם לטובת הסחורה המובלת.

ההיבטים הבסיסיים של אבטחת מטענים

עיגון

העיגון מתייחס להידוק המטען לרכב המשא, כדי למנוע תנועה או תזוזה במהלך ההובלה.

העיגון מתבצע באמצעות רצועות שרשראות ומותחנים

העיגון התקני יבטיח שהמטען לא יהווה סיכון לנהג, לשלמות המבנית של המשאית עצמה (שומר על איזון ויציבות), למשתמשי הדרך האחרים, ומפחית כך את הסיכונים המשמעותיים לתאונות, הנגרמות כתוצאה מתנועת הסחורה תוך כדי נסיעה.

כושר/קיבולת העמסה

מטען מורשה מתייחס למשקל המקסימלי שהמשאית יכולה לשאת בבטחה, תוך התחשבות בגורמים כגון עומס מרבי מותר על סרנים וצמיגים, החוזק המבני של מרכב המשאית, יכולת הבלימה ומערכת ההיגוי והמתלים.

עומס יתר אסור על פי החוק ועלול להוביל לבלאי מואץ של מבנה ומערכות של משאית, התפוצצות צמיגים, כשלים מבניים, פגיעה ביכולת התמרון וכושר הבלימה, מה שעלול חלילה להביא לתאונת דרכים.

חלוקת משקל

חלוקת משקל לא אחידה עלולה להשפיע על היציבות, ההיגוי והבלימה.

חיוני לחלק את המשקל באופן שווה במשטח העמסה של המשאית. יש להציב פריטים כבדים קרוב יותר למרכז הכובד של המשאית, תוך הבטחת עומס מאוזן ויציב.

יישום נוהלי חלוקת משקל – ממזער משמעותית את סכנת ההתהפכות ואובדן השליטה על כלי הרכב הכבד.

התקנים

עמודי תמיכה, רשתות, כלובים או פאנלים, שנועדו למנוע תזוזה או נפילה של מטען במהלך ההובלה.

לסיכום

אבטחת מטענים במשאיות משפיעה ישירות להובלה בטוחה של סחורות ומניעת תאונות. עיגון, מטען במשקל מורשה, חלוקת משקל ושימוש בהתקני אבטחה מתאימים הם גורמים קריטיים לשמירה על בטיחות הובלת המטענים. 

בכל שאלה והתייעצות בנושא, נציגי אופטימליט מזמינים אתכם ליצור קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר. אופטימליט מספקת שירותי קצין בטיחות בתעבורה, ומבטיחה סביבת עבודה בטוחה הפועלת ע"פ הנהלים.

שיתוף המאמר

מאמרים נוספים

וי

לקבלת הצעת מחיר או ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם