אופטימליט

נהלי נהיגה בטוחה בקיץ

בהתבסס על תק' (מס' 6)  תשע"ט-2019 סעיף ח'  בתקנת התעבורה 587ב, על בעל המפעל להכין אחת לשנה, תכנית הדרכה מקצועית לעובדים שעיקר עיסוקם הינו נהיגה. על בעל המפעל לערוך הדרכות אלו לכל הפחות פעמיים בשנה, כאשר האחת תתקיים לקראת בוא עונת החורף, והשנייה לקראת בוא עונת הקיץ.

ואכן, בעוד שעונת החורף זוכה לשימת לב רבה יותר בשל מסוכנותן של הדרכים, הרי שגם עונת הקיץ מצריכה היערכות מקדימה והדרכה קפדנית לנהגים.

למעשה, הנתונים מראים כי מרבית התאונות מתרחשות דווקא בעונת הקיץ. ייתכן ומזג האוויר החם והמבהיל הטופח על עצביהם של הישראלים הוא הגורם, ייתכן שגם תנאי הראות המעולים יוצרים שאננות (זאת בעוד שבעונת החורף הנהג דרוך הרבה יותר). ייתכן ומדובר בשילוב בין מספר גורמים כאחד.

הדבר הבטוח הוא, כי הדרכה מסודרת העוברת על נהלי נהיגה בטוחה בקיץ, יש בה כדי להציל חיים. ולו אם תרומתה היא הקטנה ביותר, הרי שהיא עודנה מסייעת לנו להפוך את כבישי ישראל לבטוחים הרבה יותר.

מי מחויב בהדרכת בטיחות?

על-פי משרד העבודה, נקבע כי חברה ובה מועסקים 20 נהגים ומעלה, מחויבת בביצוען של הדרכות בטיחות כל חצי שנה.

מטרת ההדרכות היא לחדד את הנהלים הקבועים, לעדכן את הנהגים בתקנות חדשות שנכנסו לתוקף, ולהקנות טיפים ועצות המסייעים לגיבושה של תרבות נהיגה בטוחה.

מהם הנהלים העיקרים לנהיגה בטוחה בקיץ?

1. בדיקת שמן ומים

הקיץ הישראלי בהחלט איננו עושה עמנו חסד ומביא עמו טמפרטורות גבוהות לאורך מספר חודשים. כפועל יוצא מכך, מנוע הרכב עלול להתחמם יתר על המידה. על הנהג להקפיד ולוודא כי מצנן נוזלי קירור מלא וכי הוא סגור כהלכה.

בנוסף, יש לערוך בדיקות שמן תכופות יותר ולמנוע היתכנותם של תרחישים ובהם ישנה נזילת שמן.

2. התרעננות

ערנותם של הנהגים וכל שכן נהגי משאיות, היא חיונית להבטחתן של דרכים בטוחות עבור כלל ציבור הנהגים והולכי הרגל בישראל.

כשם שכולנו חווים עייפות ותשישות כתוצאה מן החום, כך גם ציבור הנהגים המבלה את מרבית זמנו על הכביש. על העוסקים בדבר, חלה חובת התרעננות.

3. תקינות צמיגים

בחודשי הקיץ חלה עלייה ניכרת בהיתכנות לשחיקת צמיגי הרכב.

לצד הבדיקות העצמאיות המתבצעות חדשות לבקרים על-ידי הנהגים עצמם, יש חשיבות לבדיקות של קצין בטיחות בתעבורה ו/או מנהל מקצועי של החברה.

4. בדיקת המזגן

מזגן לא תקין משמעו תנאי עבודה קשים ומאתגרים עבור נהג המצוי במרבית זמנו על הכביש.

מזגן המקרר את תא הנהג ושעושה את עבודתו נאמנה, תורם לא רק לסביבת עבודה נעימה, כי אם לערנותו של הנהג.

5. הצללה למזגן

הקיץ אמנם מביא עמו ראות נהדרת ונקייה עבור הנהגים, אך בו-זמנית, השמש היוקדת עלולה לחסום את שדה הראייה ולהקשות על נהיגה נכונה ובטוחה.

כחלק מחידוד נהלי הנהיגה הבטוחה בקיץ, יש להכיר באילו טכניקות הצללה ניתן להשתמש ואילו לא. זאת כיוון שחלק מאביזרי ההצללה למעשה פוגעים בשדה ראייתו של הנהג ומגדילים את הסיכוי לתאונה. כעקרון, ניתן להיעזר בוילון או בכל אביזר ניתן להזזה או הסרה מהירה.

6. היבטי שגרה

לצד הנקודות החשובות להתייחסות בעת חודשי הקיץ, הרי שהדרכה זו נועדה גם לרענן ולהזכיר את נהלי וכללי הבטיחות הנהוגים בכל עת.

זאת לרבות: חובת חגירת חגורת בטיחות, בדיקת תקינות אורות הרכב, ציוד הנדרש בעת עצירה בשול הדרך, באם והנהג יידרש לכך ועוד.

אודות קבוצת אופטימליט

קבוצת אופטימליט מעניקה שירותי פיקוח קצין בטיחות בתעבורה, וזאת בכפוף לנדרש בחוק שירותי ההובלה התשנ"ז – 1997.

לקוחות החברה בנוסף להדרכות שבאחריות בעל המפעל בהתאם לתקנה 587ב לתקנות התעבורה, מקבלים הדרכות פרטניות ויעוץ אישי בנושאים:

כללי התנהגות בכביש, דגשים לנהיגת חורף וקיץ, קשירת והובלת מטענים, שעות נהיגה וכיוצא בזאת.

בכל שאלה ולקבלת פרטים נוספים, הינכם מוזמנים ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

 

שיתוף המאמר

מאמרים נוספים

וי

לקבלת הצעת מחיר או ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם