אופטימליט

נהלי נהיגה בטוחה בחורף

עונת החורף מביאה עמה גשמי ברכה מן הצד האחד, אך גם סכנות האורבות לציבור הנהגים מן העבר השני.

מזג האוויר הים-תיכוני של ישראל מתאפיין במרביתו בימים שטופי שמש. אלמנט זה מחדד אף יותר את הצורך בריענון והקניית הרגלי נהיגה נכונה בחורף, עבור עובדים העוסקים בנהיגה במרבית שעות פעילותם.

לכך ניתן להוסיף את הקצנתם של אירועי הגשם בשנים האחרונות המגבילים את שדה הראייה באופן ניכר.

מטרת הדרכה לנהיגת בחורף

כפי שציינו גם במאמרנו הדן בנהלי נהיגה בטוחה בקיץ, תקנות הבטיחות בתעבורה מורות לכל בעל מפעל להכין תוכניות הדרכה שנתיות. פועל שעיסוקו מחייב בנהיגה לאורך מרבית שעות היום, יידרש לשתי הדרכות בשנה לכל הפחות, האחת לקראת בוא חודשי הקיץ והשנייה לקראת בוא חודשי החורף.

מטרתה של הדרכה זו היא לרענן את זיכרונם של הנהגים באשר לתקנות הנדרשות, לעדכנם בתקנות חדשות ולחדד את ערנותם ואופי נהיגתם בהתאם לתנאי מזג האוויר ותנאי הדרך.

סכנת ההחלקה בכבישים עם הגשם הראשון, היתכנותם של בורות בכבישי האספלט כתוצאה מאירועי גשם חריגים, נהיגה בשלג באם והנדרשים לכך ועד לכללי זהירות כלליים ילוו את ההדרכה. רשימת נושאים להדרכה מתפרסמת על ידי תחום קציני בטיחות בתעבורה במשרד התחבורה.

נהלים בולטים לנהיגה בחורף

1. בדיקת תקינות צמיגים

על הנהגים לבחון היטב את תקינות צמיגיהם ולהישמע להוראות קצין בטיחות בתעבורה ו/או מנהל מקצועי של המפעל.

צמיגים תקינים, משמעותם שיפור האחיזה של הרכב על הכביש ויכולתו לבלום ביעילות.

תקינות הצמיגים כוללת בדיקה פיזית הבוחנת את שחיקתם, כמו גם בדיקת לחץ האוויר בכפוף להוראות היצרן.

2. תקינות מערכות הרכב

לקראת בוא עונת החורף יש לערוך בדיקה מקיפה לתקינות מערכותיו של הרכב במוסכים המורשים, זאת לרבות מערכות הבלמים, מערכות ההיגוי, המגבים ומערכות החימום המשמשות בחודשי החורף גם להפשרתם של האדים המצטברים על גבי השמשה.

בהתאם לנקבע בתקנה 273 ד' (א) לתקנות התעבורה כלי רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 10 טון, רכב אספנות, רכב עבודה ואוטובוס, למעט אוטובוס זעיר פרטי חייבים בביצוע בדיקת חורף במוסך מורשה ובתנאי שחלפה שנה  מיום שעלו על כביש.

3. תקינות הפנסים והדלקתם

החוק מורה על הפעלת פנסי הרכב, לרבות משאיות במשקל הכולל עד 14,999 ק"ג בין תאריך ה-1.11 ועד ל-31.3 בדרכים בינעירוניות. 

אוטובוס, אוטובוס זעיר, מונית ומשאית שמשקלה הכולל 15,000 ק"ג ויותר חייבים בהדלקת הפנסים בתקופה לעיל גם בדרך עירונית.

4. סכנת החלקה בכביש עם בוא הגשם הראשון

לאורכן של העונות היבשות, מצטברים על גבי כבישי האספלט שמנים המתקשים ושאינם מורגשים או משפיעים על טיב הנהיגה.

אולם עם הגשם הראשון, שמנים אלו מתמוססים והופכים את הכביש לחלק ומסוכן. גם נהיגה במהירות סטנדרטית לחלוטין עלולה להוביל להחלקה ואובדן שליטה על הרכב.

בעת בוא הגשם ואף הגשמים הראשונים, יש להקפיד על דריכות ומהירות נסיעה מותאמת לתנאי הדרך שתשמור על בטיחות הנהג, בטיחות ציבור הנהגים והולכי הרגל.

5. אופי הנהיגה על הכביש

כחלק מחידוד נהלי הנהיגה הבטוחה בחורף, הדרכת חורף לנהגים תכלול עצות והנחיות לנהיגה זהירה המותאמת לתנאים הלקויים.

על הנהגים לנסוע לאט יותר, הן בשל הגשם הראשון אך הן בשל תנאי ראות לקויים ורטיבות הכבישים העלולים לפגום בזמן התגובה של הנהג או של מרחק בלימת הרכב.

יש להימנע מהאצות או בלימות פתע ותנועות הגה חדות.

יש לשמור על מרחק רב יותר מן הרכבים, דבר אשר מטבעו ימנע בלימות פתע.

יש להימנע, ככל הניתן, מנסיעה על שלוליות בכביש, שכן לא ניתן לשער את מידת עומקן ואם הן מסתירות תחתן בורות שנפערו באספלט. כמובן שיש להתחשב בתנאי הכביש ובציבור הנהגים.

אודות קבוצת אופטימליט

חברת אופטימליט מעניקה שירותי קצין בטיחות בתעבורה במיקור חוץ, תוך הקפדה על שירות אישי וזמינות גבוהה עבור כל לקוח ולקוח.

כחלק מן השירות הניתן ללקוחות אופטימליט המקבלים שירותי קצין בטיחות בתעבורה, נערכות הדרכות פרטניות לרבות דגשים לנהיגת  קיץ וחורף.

לצידן של הדרכות החובה, אנשי המקצוע מטעם חברתנו מעניקים ייעוץ אישי בהתאם לכל צורך העולה מטעם הלקוחות.

בכל שאלה ולקבלת פרטים אודות השירות, אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

שיתוף המאמר

מאמרים נוספים

וי

לקבלת הצעת מחיר או ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם